Czy sekretarka musi myć okna?

Kodeks pracy mówi, że pracownik jest własnością pracodawcy w trakcie wykonywanych godzin roboczych. Część pracodawców potrafi to wykorzystywać w nadmiarze, stosując triki psychologiczne. Mobbing to psychiczne znęcanie się nad pracownikiem i zmuszanie go do czynności nie zawartych w umowie.

Mycie okien nie jest obowiązkiem sekretarki

mycie okienPrzykładowo, w zakres zadań asystentki dyrektora nie wchodzi mycie okien Warszawa, tylko typowe prace biurowe polegające na fakturowaniu czy umawianiu spotkań. Tymczasem, zdarzył się przypadek, że szef widząc brudne okno kazał zostawać po godzinach swojej pracownicy i je czyścić. Takie zachowanie jest absurdalne, ponieważ tym zajmuje się firma sprzątająca. Samo sprzątanie firm odbywa się w warunkach odmiennych niż praca biurowa – sekretarka może mieć ku temu przeciwwskazania zdrowotne. Nieodpłatne zostawanie po godzinach także jest niezgodne z kodeksem pracy. Pracodawca nie ma prawa zmuszać do tego, ponieważ sprzątanie biur jest zadaniem współczesnych firm sprzątających lub sprzątaczek biurowych. Dziś wymagania pracodawców rosną. Sami siedzą po godzinach i chcą, by przedsiębiorstwo prosperowało jak najlepiej kosztem własnego zdrowia. Nie wolno obciążać ani zdrowia fizycznego, ani psychicznego swoich podwładnych. Zmuszanie, gnębienie, upokarzanie to współczesny obraz typowego mobbingu.

Jak z tym sobie poradzić? Na pewno nie dać się zastraszyć. Od tego są artykuły prawne i specjalne instytucje. Z pomocą przyjdzie Powiatowy Inspektorat Pracy a w zachowaniach bardziej krytycznych, należy zgłosić sprawę do sądu. Pracodawca za złe traktowanie może dostać wysoki mandat, natomiast pracownik powinien otrzymać od niego odszkodowanie.

Więcej na http://www.imsgrupa.pl/