Łożyska toczne – budowa i rodzaje

Bardzo trwałe i wytrzymałe, łożysko toczne to łożysko, które przenosi obciążenie poprzez umieszczenie elementów tocznych (takich jak kulki lub wałeczki) pomiędzy dwoma pierścieniami, wewnętrznym i zewnętrznym. Ruch względny pierścieni powoduje, że elementy toczne toczą się z bardzo małymi oporami toczenia i z niewielkim poślizgiem.

Łożyska toczne – budowa i zastosowanie

łożyska toczne śląskIstnieje pięć rodzajów elementów tocznych, które są stosowane w łożyskach tocznych: kulki, wałeczki cylindryczne, wałeczki baryłkowe, wałeczki stożkowe i igiełkowe. Większość łożysk tocznych posiada koszyki. Koszyki zmniejszają tarcie, zużycie i wiązanie, zapobiegając ocieraniu się elementów o siebie. Łożyska wałeczkowe z koszykiem zostały wynalezione przez Johna Harrisona w połowie XVIII wieku w ramach jego pracy nad chronometrami. Szczególnie popularnym rodzajem łożyska tocznego jest łożysko kulkowe. Łożysko to posiada wewnętrzne i zewnętrzne bieżnie, pomiędzy którymi toczą się kulki. Każda bieżnia ma zwykle rowek, który sprawia, że kulka jest lekko luźna. W ten sposób kulka styka się z każdym biegunem na bardzo wąskim obszarze. Występujące przeciwstawne siły i ruchy ślizgowe powodują opór łożyska. Typowe łożyska toczne śląsk mają rozmiary od 10 mm do kilku metrów średnicy i nośność od kilkudziesięciu gramów do wielu tysięcy ton. Łożyska samochodowe, przemysłowe, morskie i kosmiczne to typowe elementy mechaniczne, w których łożyska są powszechnie stosowane.

Są one produktami bardzo potrzebnymi dla nowoczesnej technologii. Łożysko elementu tocznego powstało na mocnym fundamencie, który budowano przez tysiące lat. Koncepcja ta pojawiła się w prymitywnej formie w czasach rzymskich. Po długim okresie bezczynności w średniowieczu odrodziła się w okresie renesansu. Rozwijała się systematycznie w XVII i XVIII wieku.