Wspomaganie kierownicy – jak działa?

Układem napędzanym ruchem wału korbowego za pomocą koła pasowego i pasa jest między innymi pompa wspomagania układu kierowniczego. Ma ona funkcję przepychania oleju przez rury aż do układu wspomagania kierownicy, w którym znajduje się zbiornik, który podczas kierowania wprowadza olej do tłoka, który działa jak dźwignia na kierownicy.

Co to są pompy wspomagania układu kierowniczego?

pompa wspomaganiaAby zrozumieć, czym jest pompa wspomagania układu kierowniczego, należy właściwie zdefiniować znaczenie wspomagania kierownicy. W samochodach wspomaganie kierownicy pomaga kierowcom kierować pojazdem, zwiększając siłę kierowania kierownicą. Zasadniczo i pomimo różnych konfiguracji, pompa wspomagania kierownicy działa zgodnie z tą samą ogólną zasadą. Wirnik szczelinowy jest mimośrodowo podparty w krzywce cykloidalnej i znajduje się blisko ściany krzywki, aby utworzyć wnękę w kształcie sierpa. Wirnik jest uszczelniony w krzywce za pomocą dwóch płyt bocznych, a gdy się obraca i płyn wpływa do pompy, łopatki są dociskane do ścian za pomocą siły odśrodkowej, ciśnienia hydraulicznego i popychaczy. Obudowa i krzywka przepychają płyn do komory pompującej przy użyciu specyficznych otworów w krzywce i płyn przenika do kieszeni tworząc przez łopatki, krzywkę, wirnik i płytę boczną. Wirnik kontynuuje obrót, podczas gdy łopatki popychają płyn na przeciwną stronę. Tam płyn jest wyciskany przez otwory wyładowcze przylotu i w końcu przez otwór wylotowy.

Pompa wspomagania układu kierowniczego ułatwia kierowanie pojazdem zmniejszając siłę potrzebną do zmiany toru jazdy za pomocą kierownicy. Jest o tyle ważna, że znacząco zwiększa komfort jazdy oraz wysiłek wkładany do poruszania się samochodem. W przypadku wykrycia utrudnień w prowadzeniu autem, warto zdiagnozować właśnie ten element.